Pană de curent

Ce se întâmplă când rămâi în pană de curent la mașina ta electrică, mai exact când bateria este descărcată la 0% și nu ai ajuns la stația de încărcare?

Nu e nimic neobișnuit să ai pană de combustibil, chiar dacă unii zic că e rușinos și o numesc chiar în popor „pana prostului”

Același lucru se poate întâmpla și la mașina electrică. Însă dacă la o mașină clasică se poate rezolva destul de ușor cu o canistră de benzină sau motorină, la electrică lucrurile devin mult mai complicate.

Dacă rămâneți în pană datorită unei defecțiuni tehnice (motor, baterii, etc), producătorii spun că mașina NU se tractează. Doar se ridică pe platformă, în caz contrar, sunt șanse mari să se strice motorul datorită modului unic în care motorul este cuplat direct la roți chiar dacă e „pe liber” (Neutral).

Dacă însă mașina nu are nici un defect, pur și simplu ați rămas fără curent, atunci ea poate fi tractată și chiar încărcată în timpul tractării (dacă folosiți ușor frâna).

O variantă vehiculată ca o glumă la adresa posesorilor de mașini electrice este să încarci cu ajutorul unei mașini suport, o utilitară cu un generator diesel care îți încarcă suficient pentru a ajunge la o stație de încărcare. Bineînțeles, este doar o glumă, de fapt în unele fotografii, întra-devar apare o mașină de intervenție care încarcă din ceva ce pare a generator, dar de fapt, este un pachet de baterii (Battery Pack), cum este cel de la OAMTC Austria[2].

Aceste echipamente numite EV Boost, sunt suficient de eficiente pentru a încărca cu 3,6 până la 7,2kW. Momentan sunt scumpe[1], dar viitoarele mașini de asistență rutieră vor fi dotate cu aceste stații, iar după 20minute de încărcare vei putea ajunge la prima stație fără probleme.

În multe cazuri, această soluție nu prea se poate aplica dacă ai rămas în pană în intersecții, zone unde nu poți staționa, etc. și nu este posibil să staționezi cu două autovehicule pentru cel puțin 30-60minute, ca atare, tractarea poate fi singura soluție.

Producătorii de mașini electrice au început să vină cu soluții inovatoare să rezolve această problemă. Hyundai a băgat pe modelul Ioniq o opțiune numită V2L (Veicle to Load) care permite să folosești bateria mașinii la alți consumatori, fie casă, fie o altă mașină.

Personal mi se pare o facilitate care ar trebui să fie pe orice mașină și astfel șoferii de electrice s-ar ajuta între ei la nevoie.

Până atunci, nu rămâne decât să vă planificați călătoriile cu atenție, cu o mai multă atenție decât o făceați până acum cu mașinile clasice cu combustibil, iar cel puțin în România, când ați rămas în pană de curent, dacă nu aveți o priză în preajmă, să sunați la asistența rutieră pentru tractare.


[1] https://www.jtmpower.com/products/ev-rescue-portable-electric-vehicle-charging-system
[2] https://www.oeamtc.at/news/reservekanister-fuer-e-autos-im-probebetrieb-27603086


Comments

2 răspunsuri la „Pană de curent”

  1. […] poți rămâne în drum cu bateria descărcată, celebra pană de curent, despre care am vorbit aici, dar mai mult de atât, mașina electrică nu se tractează, deci e nevoie de […]

    Apreciază

Lasă un comentariu

Proiectează un site ca acesta, cu WordPress.com
Începe