EURO NCAP Siguranța în Spring

European New Car Assessment Programme este o organizație sprijinită de multe guverne europene, care se ocupa cu testarea siguranței oferită de automobilele noi. A fost fondată în 1997 și a testat numeroase modele din toată lumea.

În această lună, celebrul institut, a testat și noul model, Dacia Spring. Mai povestisem eu de istoria acestei mașini și a strămoșului ei aici, Renault Kwid care fusese testat și obținuse zero stele. Ei bine, Spring a fost testat după noile norme și a obținut o stea NCAP din cinci maxim posibile.

Ce este interesant, este că „fratele mai scump” de la Renault, modelul Zoe, lider al vânzărilor de electrice din Europa de mulți ani, a primit zero stele, din cauza absenței unor echipamente de asistență. De remarcat că inițial, Zoe primisese 5 stele la NCAP, dar între timp s-a schimbat protocolul de testare, acum au o pondere mult mai mare echipamentele electronice de siguranță (frânarea de urgență de ex.) și mai puțin testele de impact. Oricum ridică niște semne mari de întrebare, de ce așa mari diferențe între cele două protocoale. Asta schimbă de fapt toate ratingurile vechi, ceea ce știam că prin 2014 erau 5 stele azi s-ar putea să fie doar două.

Important e să și înțelegem ce înseamnă aceste stele. 0 stele înseamnă că îndeplinește toate standardele legale pentru a fi comercializată, dar îi lipsesc tehnologii moderne critice de siguranță (definiția NCAP).

De fapt, asta înseamnă că, înainte de a trage concluzii despre siguranța în Spring, ar fi bine să vă uitați mai în detaliu de acest raport, pentru că o stea NCAP nu spune totul.

Acestea sunt procentele de siguranță pe patru categorii.

Protecția pasagerilor

Pentru pasagerii adulți, a obținut un scor de 49% (18,9 puncte din 38 posibile) astfel: 6,1/16 puncte la impact frontal, 10,6/16 la impact lateral și 2,8/4 la impact din spate.

Ceea ce este critic și foarte important în această categorie, nu sunt rezultatele de mai sus, care sunt mediocre, dar acceptabile ci rezultatele unei a patra categorii referitoare la extracția post accident, la care a obținut -(minus)0,5/2 puncte iar principalul motiv este că e nevoie de forțe mari pentru deschiderea ușilor post-impact!!! Voi reveni într-un articol separat cu acest aspect și mai multe detalii.

Chiar și așa mi se pare că au cam fost furați 🙂 În mod normal, au obținut 19 puncte din 38 posibile (conform raportului) ceea ce înseamnă 50% (în loc de 49,74% care se rotunjește conform protocolului la 49%) care îi plasează de la o stea la două stele. Probabil îmi scapă ceva, dar nu e treaba mea.

Protecția copiilor

A doua categorie, pasagerii minori, copii, a primit un scor de 56% (27,5 puncte din 49).

Pare un scor bun, important este acest impact frontal și lateral de 17,5 puncte din 24 posibile, adică aproape 73%. Restul măsurătorilor sunt legate de ușurința de montare a unui scaun/înălțător de copil și a prinderilor acestora.

Protecția pietonilor

Referitor la protecția pietonilor, a obținut un scor de 39% (21,3 puncte din 36 posibile). Se măsoară impactul la cap, pelvis și picioare în principiu, obținând un punctaj foarte bun, însă obține zero pentru lovirea pietonilor cu spatele (Atenție unora care vor să dezactiveze sunetul de marsalier).

Sistemele de siguranță

Ultima categorie este cea referitoare la sistemele electronice de siguranță, la care a obținut un scor de 32%, motiv pentru care probabil a tras și ratingul final mult în jos (de la 1 la 2 stele)

O observație importantă aici, este faptul că deși apreciat sistemul de frânare automată, el funcționează doar la alte mașini (fapt specificat și în manual) și nu detectează pietoni sau cicliști.

Iată care au fost și rezultatele testelor acestei funcții de frânare automată, în diverse situații, la schimbarea direcției și fată de o mașină oprită, în mișcare, în frânare frontal sau lateral.

Comparații

Pentru a compara cu alte modele, poate fi relevant, voi lua în considerare Spring, Zoe, Sandero și Fiat 500e, toate testate NCAP în 2021, cu 0,1,2 și 3 stele NCAP. Adică trei electrice și una pe benzină, toate din aceeași clasă. Prețurile le cunoașteți sau pot fi aflate ușor.

Concluzii

Dacia Spring este ceea ce este. Am scos în evidență și detaliile, am făcut și câteva comparații pertinente dar într-un final sunt mult mai mulți factori de care trebuie să țină seama fiecare atunci când ia decizia de a se urca într-un Spring, mai ales pe străzile din România.

Detaliile acestui raport le găsiți pe pagina oficială sau atașat aici.


Comments

2 răspunsuri la „EURO NCAP Siguranța în Spring”

  1. […] EURO NCAP Siguranța în Spring […]

    Apreciază

  2. […] EURO NCAP Siguranța în Spring […]

    Apreciază

Lasă un comentariu

Proiectează un site ca acesta, cu WordPress.com
Începe