Doresc sa achiziționez o Dacia Spring

Pentru că unii m-au întrebat, iată cum a fost procesul achiziționării la mine.

Primul pas pentru a achiziționa o Dacia Spring este evident să mergi la un dealer Dacia. Poate fi oricare din România, unde crezi că vei fi tratat cu interes și respect. Există oameni și oameni, iar relațiile se construiesc împreună. Reprezentanța Dacia poate fi în orașul tău sau chiar și în orașele din apropriere.

Va trebui să ceri o ofertă, să înțelegi ce se oferă ce este inclus, ce este opțional, ce nu. Pentru asta, vei cere o fișă de produs în care sunt listate dotările mașinii (lansarea pripită a generat probleme importante referitoare la concordanța între fișa inițială și ce s-a livrat efectiv, de ex. oglinzile încălzite, set covorașe cauciuc sau încărcător flexi 10/16A).

Prețul de start a mașinii, când am făcut eu comanda era de 18.300EUR. (configurator). Există o singură configurație disponibilă în România, Comfort Plus. (în alte țări, există și o variantă cu mai puține dotări, numită simplu Comfort).

Opționalele de bază (care se întâmplă în fabrică) sunt:

  • Culoarea: alb, gri sau albastru. Preț: INCLUS
  • Opțiunea de încărcare rapidă (mașina se prevede cu un sistem care permite încărcarea rapidă la stații publice în 50minute de la 0 la 100%. Cost: 300EUR
    Se poate și fără, oricum se recomandă încărcarea lentă pentru o durată mai mare de viață a bateriilor, dar recomand dotarea cu această opțiune deoarece este practic imposibil de dotat ulterior și cu siguranță e utilă.

Opționalele oferite de Dacia, la pachet sunt:

  • Încărcătorul de casă la priză normală de 10A care încarcă 0-100 în 14ore. Costă 150EUR iar pe piață costă tot cam atât sau mai scump, dar ai și opțiuni de a merge între 900 și 2500lei pentru un încărcător tot de casă dar mai rapid (până la 5ore). Recomand includerea lui pentru că fie și lent e totuși original, la un preț rezonabil, iar dacă vreți mai mult/capacitate mai mare, puteți cumpăra în plus ulterior.

Opționale și servicii oferite de dealer. Prețurile pot varia iar unele pot fi oferite chiar gratuit de către dealer. Pot fi negociate și mai tărziu, nu au legătură cu comanda mașinii. Menționez acum doar două lucruri:

  • set 4 covorașe textile cu inscripție Dacia (mașina vine doar cu 2 textile pe față, fără inscripții). Dacă nu sunteți pretențioși, vă puteți achiziționa ulteiror de pe piață de cauciuc, de ex, universale. Costă în jur de 50lei setul și se potrivesc foarte bine. Dacă reușiți să negociați sau vă convine prețul oferit, recomand cele cu inscipție, sunt elegante. Unii le impun pe comandă, alții nici nu le menționează.
  • kit legislativ. Oferit sau inclus de dealer, poate fi achiziționat de pe piață (de ex. emag.ro), la cca 100lei și include stingător, trusă medicală, triunghiuri, etc.

După ce ați decis culoarea, și cele două opțiuni din configurator (încărcarea rapidă și încărcătorul de casă), se emite un bon de comandă cu valoarea totală (să presupunem 18.300+300+150 = 18.750EUR) și veți primi o avizare de plată bancă pentru a plăti 5% din valoarea totală ca avans și comandă fermă, în lei la cursul zilei al dealerului. (18.750EUR * 5 / 100 * 4,95lei = cca 4.640lei). Nu contează prea mult cursul valutar aici, e doar pentru a stabili un avans minim aproximativ.

Pentru restul de plată, veți începe demersurile împreună cu agentul Dacia, pentru Programul Rabla de la stat. Mai întâi, tichetul Rabla Plus. Acesta este oferit tuturor celor care cumpără o mașină electrică, fără nici o condiție (decât de disponibilitate – fiind un număr limitat dar suficient, în funcție de bugetul alocat de stat). Pentru Dacia Spring, acesta are valoarea de 45.000 lei (popular numit 10.000 EUR, deși e mai puțin de atât, cursul fiind mai mare). Pentru asta, agentul deschide un dosar în numele tău la AFM, împreună cu datele tale. Această sumă se va scade automat (va fi luată în calcul la emiterea facturii finale pentru diferența de plată).

În plus, pe lângă acest tichet, se poate adăuga și un tichet Rabla Clasic, pentru care bonusul eferit este de 7.500LEI (numit popular de 1500 EUR, care este mai realist, față de cursul de azi, chiar atat). Dar pentru acest tichet, trebuie să predați o rablă, adică o mașină veche sau să căutați un tichet de la altcineva care a predat/predă o mașină veche. Aceste tichete sunt limitate (în funcție de bugetul alocat de stat), de exemplu pentru acest an s-au terminat, nu mai sunt disponibile și va trebui să așteptați suplimentarea sau programul de anul viitor.

Dacă vreți să folosiți un tichet de la cineva, unii dealeri caută unul pentru dvs (deși mai dificil și mai rar) sau puteți căuta voi, la cunoscuți, pe olx sau pe site-uri specializate cum ar fi https://www.rabla.ro/bursa-voucherelor/ (căutatți în orașul vostru). Prețul variază între 1700lei și 2500lei. Atenție la valabilitate, ele sunt valabile 240de zile de la data emiterii.

Procedura completă este descrisă în ghidul de finanțare: https://www.afm.ro/main/programe/psipan/2021/ghid_finantare-rabla_clasic-2021_09_09.pdf

Tot dealerul se ocupă și de dosarul rabla clasic (el se introduce în sistem la AFM în numele dvs), doar trebuie să furnizați actele necesare și finaliza procesarea rablei dacă nu s-a făcut deja (certificat de distrugere REMAT, radierea de la fisc și poliție) și vă anunță când dosarul e validat.

La maxim 20 zile de la plata avansului, vi se va comunica și data aproximativă de livrare. În prezent termenul de așteptare este destul de mare (4-5luni) datorită cererii mari și a problemelor cu transportul și producția în China.

Cu maxim 2 săptămâni înainte de livrare, veți fi contactat pentru emiterea facturii finale, și avizul de plată pentru diferența de plată. Adică din cei 18.750 EUR în lei, din care se scade avansul (acel 5% la comanda) și unul sau cele două tichete (45.000lei și 7.500lei). Restul de plată e aproximativ 36.000lei (ajungând în final aproximativ 8.300 EURO pret final, integral plătit)

Plata integrală (se face un transfer bancar) este cea mai simplă, dar în caz că doriți o finanțare pentru restul de plată, aveți două variante. Una este un contract de credit prin Dacia Finance (de fapt lucrează cu RCI KLEasing IFN SA). Oferta include în finanțare și garanție adițională, costul reviziilor anuale estimate pe pachete de 3,4, sau 5 ani.


În funcție de durată și avans, dobânda de listă variază între 6,9 și 8,9% (DAE între 11,23% și 7,94%). Vă puteți face o simulare de rate, în funcție de avans și durată, aici:
https://finantare.dacia.ro/calculeaza?model=Spring&version=Comfort+Plus&motorization=Electric+45+%2833+kW%29

A doua opțiune de finanțare este să apelați la creditele de nevoi personale de la băncile de pe piață. De consultat și comparat, în funcție de costuri (DAE) puteți alege orice credit și apoi faceți transfer bancar pentru plata integrală la Dacia.

Menționez creditul de nevoi personale de la ING, care are un produs special pentru achiziția de mașini electrice,numit credit verde, cu o dobândă între 5,49 și 9,99% (în funcție de durată și dacă încasezi salariul la ei) care mi se pare mai avantajos decât cel oferit de Dacia, dar din nou, trebuie ca fiecare să își facă propriul calcul. https://ing.ro/lp/credit-verde-masini-electrice Creditul se acordă pe loc și nu e nevoie decât să le dați o copie după bonul de comandă de la Dacia.

O dată cu plata integrală, veți fi chemat de dealer la livrare. Pentru a putea pleca cu ea, vă trebuie numere de înmatriculare și asigurare RCA. Numerele provizorii sunt oferite de Dacia, ei vor monta numerele roșii, suporții de număr și autorizația provizorie valabilă maxim 3 luni (pentru care eu am plătit 74lei numerele și 10lei suporții, deși la poliție taxa este de 40lei plăcuțele și 13lei autorizația, se pare că au un comision de 20lei). Unii dealeri au eliberat însă doar pe două luni, pentru a forța înmatricularea în acest an (să nu depășească 31 decembrie), deși nu are nici un fundament legal. Singura restricție vine de la programul Rabla, care prevede că sunteți obligat să inmatriculați mașina în termen de 90 de zile de la data facturii finale.
Totuși nu vă îngrijorați, chiar dacă numerele roșii sunt emise doar pentru 30 sau 60 de zile, ele pot fi prelungite pâna la 90 de zile. Mai mult de atât, în această perioadă, datorită stării de alertă Covid, nu expiră decât când se termină starea de alertă, care pare că mai durează câteva luni bune.

Pentru asigurare, Dacia vă poate face o ofertă de RCA și chiar CASCO, dar la fel de bine, vă puteți face individual aceste asigurări oriunde doriți cu cine doriți. E bine să cereți o ofertă și să comparați pentru a alege pe cea mai avantajoasă. Costurile RCA nu depind de mașină (că e electrică, că e Dacia sau că e nouă) ci depinde de șofer (vârstă, zonă, risc, categoria de bonus-malus) și de asigurator. Cele mai ieftine pornesc de la Euroins, cca 450lei pe an și pot ajunge și la peste 2000lei/an. Puteți face o calculație la pint.ro.

Asigurarea facultativă CASCO nu este necesară, dar o recomand, mai ales că vorbim de un model nou, electric la care se pot întâmpla multe lucruri rele, nu există piese de schimb, service-uri specializate, etc.

Aveți și obligativitatea kitului legislativ, așa că nu uitați să îl cumpărați de pe piață (exemplu emag.ro) sau de la Dacia, ca să puteți pleca cu mașina legal.
După formalități legate de facturare și proces verbal de predare primire, puteți pleca cu mașina. Mașina vine echipată cu cauciucuri de vară, așa că probabil primul drum va fi la vulcanizare să vă echipați corespunzător cu cauciucuri de iarnă.

Aveți la dispoziție 30 de zile să vă declarați mașina la fisc si maxim 90 de zile să o înmatriculați definitiv la Poliție.

Succes!

25.05.2021 Bon comanda 18.550EUR (18.100+300+150)
25.05.2021 Avans 5%. 4.591,77lei (4,95lei/EUR)
04.08.2021 Alocat serie VIN
20.09.2021 Emitere factura finala, pret total 92.269.36lei (4,974lei/EUR)
24.09.2021 Achitat rest de plată 35,177,59lei
22.10.2021 Livrare mașină
01.11.2021 Înregistrare Fisc
06.12.2021 Înmatriculare definitivă

Începând cu 8 noiembrie, prețul s-a scumpit cu 1000 EUR față de prețul inițial. Acum costă 19.100 (de la 18.100 când am făcut eu comanda). De ce? Probabil motive mai mult sau mai puțin obiective. E adevărat, e o piață liberă, dar începe să dea mult de gândit.

În cifre finale, ar fi cam așa:

Avans 5%. de la 4.591,77lei (4,95lei/EUR) la 4.862,09lei (4,974lei/EUR) creștere de 270,93lei (5,89%)
Factura finala, pret total de la 92.269.36lei (4,974lei/EUR), preț nou 97.241.70lei (4,974lei/EUR), creștere de 4.972,34lei (5,39%)
Rest de plata de la 35,177,59lei la 39.879.61lei, creștere de 4.702,02lei (13,37%)

De menționat că se preconizează că va fi disponibilă în curând și versiunea Comfort, la prețul de pornire de 16.800EUR.

Prețuri comparative în Europa.

ȚaraComfortComfort PlusSprijin stat ~
România19.10011.250
Slovacia16.70018.3008.000
Polonia16.90018.5008.000
Spania16.90018.4055.000
Franța17.09018.6907.546
Ungaria18.35019.4507.350
Italia20.10021.6008.000
Germania20.49021.7909.000

Comments

4 răspunsuri la „Doresc sa achiziționez o Dacia Spring”

  1. […] Doresc sa achiziționez o Dacia Spring […]

    Apreciază

  2. […] Doresc sa achiziționez o Dacia Spring […]

    Apreciază

  3. […] cu alți dealeri prin țară. Mulțumesc Oana și APAN Galați Coșbuc. Am povestit în detaliu tot procesul de achiziție să înțeleagă și alții toți […]

    Apreciază

  4. […] cu lansarea Dacia Spring în România și primele comenzi la dealeri pe baza unei fișe de produs, descrise aici în care scria la catagoria echipamente opționale, un cablu de încărcare „Mode 2 (flexi […]

    Apreciază

Lasă un comentariu

Proiectează un site ca acesta, cu WordPress.com
Începe