Bateria Dacia Spring

Toți acumulatorii mașinilor electrice sunt generic numiți litiu ion. Există patru tipuri mari de materiale catodice și fiecare are avantaje sau dezavantaje în ceea ce privește densitatea energiei, voltaj, cicluri de reîncarcare, temperatura de operare, gradul de siguranță, etc.

Acestea sunt: LiCoO2, Li(NiCoMn)O2, LiMnO2 și LiFePO4.

LiCoO2 – Oxid de Cobalt, foarte stabile dar capacități mici și nesigure
Li(NiCoMn)O2 sau NMC – este un compus ternar, adică trei elemente diferite Nichel, Cobalt, Mangan (pentru cine știe chimie anorganică). Tensiune nominală 2,6-3,8V, de
LiMnO2 – Oxid de Mangan
LiFePO4 – Litiu Fier Fosfat

O comparație între ele mai jos:

Caracteristici fizice

TehnologieCapacitate teoretică
(mAh/g)
Capacitate disponibilă
(mAh/g)
Densitate vibratorie
(g/cm3)
Densitate compresie
(g/cm3)
LiCoO22701452,6-2,83,8-4,4
Li(NiCoMn)O22801601,8-2,53,6-3,8
LiMnO21481051,5-2,32,6-3,2
LiFePO41701501,0-132,1-2,3

Caracteristici chimice

TehnologieCapacitate nominală
(V)
Tensiune de încărcare maximă
(V)
Tensiune cut-off
(V)
Rata de descărcare
(%)
Temperatura de încărcare
(grC)
Temperatura de descărcare
(grC)
Cicluri de viață
LiCoO23,74,23,090(3,50V)0-45-20-60>300
Li(NiCoMn)O23,64,23,090(3,30V)0-45-10-60>500
LiMnO23,74,23,090(3,50V)0-45-20-50>200
LiFePO43,23,652,090(2,50V)-10-45-20-60>1500

Performanțe

TehnologieTemperaturi
ridicate
Temperaturi
scăzute
ConsistențăSiguranțăStocareCost
LiCoO2ExcelentExcelentExcelentSlabExcelentRidicat
Li(NiCoMn)O2BunSlabExcelentExcelentExcelentMediu
LiMnO2SlabExcelentSlabExcelentSlabScăzut
LiFePO4ExcelentBunBunExcelentExcelentRidicat

Bateria echipată pe Dacia Spring este produsă de Sunwoda are o tensiune nominală de 262,8V și este de tip NCM după cum se vede după etichetă, cu o capacitate nominală de 26,8kWh (97-98% din capacitatea totală 27,4 kWh) cu răcire pasivă a aerului (mai ieftină și mai sigură decât cele cu răcirea pe lichid, dar nu permite încărcări rapide repetate). Este amplasată în zona centrală-spate (sub bancheta spate).

Greutatea bateriei este de 186Kg, ceea ce înseamnă o densitate a energiei bateriei de 144Wh/kg, 12 module / 72 celule iar raportul de compoziție la chimia bateriei (de ex. raport de compoziție 5: 2: 3 Nichel Cobalt Mangan) dar probabil e mai puțin relevant.

În specificații această baterie are o autonomie combinată WLTP: 225 km, autonomie oraș WLTP: 295 km și un consum WLTP: 14 kWh / 100 km.

Bateria are o garanție de 8ani sau o limită de 120.000km. Prin garanție ne referim la păstrarea capacității bateriei la cel puțin 80% până la această limită. În funcție de numărul de încărcări/descărcări și modul de încărcare, capacitatea bateriei scade, stfel încât, după 8 ani de utilizare, cu această baterie nu vei mai merge 225km ci doar 180km în cel mai bun caz. Atenție la condițiile de garanție, pentru că, în teorie, se pot extrage din calculatorul mașinii tot istoricul de încărcări descărcări și un abuz sau o utilizare excesivă poate anula garanția (voi căuta dacă există termeni specifici).

Putere de încărcare AC cuprinsă între 2 – 6,6 kW. Putere de încărcare DC de maximum 30 kW. Am discutat despre încărcare aici, însă ce e important de menționat este faptul că, pentru o durată de viață mai mare a bateriei pentru acest tip de tehnologie care se află pe Spring, după statistici, se recomandă utilizarea cât mai des a încărcărcării lente (tocmai pentru că răcirea e aer) și utilizarea doar în caz de nevoie a celei rapide. Mai mult de atât, se recomandă să evitați extremele, adică să nu o lăsați să se descarce sub 20%. Asta nu înseamnă că nu o puteți utiliza la maxim, mașina funcționează normal și sub 20% și puteți ajunge chiar și la 0% în cazuri extreme. Doar că condițiile extreme, mai ales repetate, au un impact major asupra duratei de viață.

Personal mi-am creat următoarele reguli:

  • când ajunge la 30%, deja îmi programez să o pun la încărcat, astfel încât să ajungă la priză nu mai târziu de 15-20%
  • încărcarea o fac la priză normală cu 10A dacă pot să o las peste noapte în 9h30m până la 100%. Dacă o las peste zi, folosesc o priza de 32A (stație publică AC de 22kw sau circuit separat privat – am încărcător de casă Ampevo de 32A) până la 100% în 3h30m.
  • în caz de urgență (de timp) folosesc stațiile publice rapide DC până la 80% în 30minute.

Mai multe despre stațiile de încărcare am discutat aici.


Comments

7 răspunsuri la „Bateria Dacia Spring”

  1. […] Bateria Dacia Spring […]

    Apreciază

  2. mersi! mi a placut cum e scris.

    Apreciat de 1 persoană

  3. […] punct de vedere al încărcării, știam valoarea nominală a bateriei 26,8kW (față de 27,4kW maxim) care se încarcă cu 32,4kW […]

    Apreciază

  4. […] Bateria Dacia Spring […]

    Apreciază

  5. […] Bateria Dacia Spring […]

    Apreciază

  6. […] Bateria Dacia Spring […]

    Apreciază

Lasă un comentariu

Proiectează un site ca acesta, cu WordPress.com
Începe