Cauciucuri

Dimensiuni, caracteristici, cauciucuri de vară, iarnă, all-season, presiune, monitorizare presiune, TPMS, legislație, jante, modele, prețuri

Cauciucurile (anvelopele) unei mașini reprezintă un aspect foarte important pentru o mașină, atât din punct de vedere al siguranței dar chiar și al comfortului, economiei sau al legislației. La mașina electrică, s-a pus problema chiar dacă are nevoie de cauciucuri speciale și de care. Voi aborda acest subiect, pentru că în continuare există mulți oameni care pun mereu aceleași întrebări și au aceleași informații incomplete și eronate.

Dacia Spring se livrează din China, echipată cu cauciucuri de vară, marca Linglong Green-Max HP cu dimensiunea 165/70 R14 81H. Este singura dimensiune omologată și permisă legal.

În cartea de identitate a mașinii, la secțiunea anvelope/jante sunt menționate 165/70 R14 81 T și 165/70 R14 81 H. Doar ultima literă diferă și vom explica ce înseamnă ele.

Primul număr 165 este lățimea anvelopei (în mm), al doilea 70 este raportul de aspect (raportul înălțime/lățime în procente [%] adică 70% din 165mm) iar R14 este diametrul jantei (în inchi). Următorul număr, 81 reprezintă indicele de sarcină, adică suportă o greutate maximă de maxim 462kg iar ultima literă este indicele de viteză.

Aici se clarifică aspectul legat de faptul că la mașinile electrice ai nevoie de cauciucuri speciale. În general, datorită bateriilor care au o greutate mare și automat mașină are o masă mai mare decât o mașină obișnuită, unii au spus că ai nevoie de cauciucuri speciale. NU E CAZUL. Masa maxima tehnic admisibila (kg) din cartea Spring este de 1300kg, adică 325kg/roată. Evident, orice cauciuc cu indicele de sarcină peste 81 (462kg) este suficient. Evident, puteți pune și cu indice mai mare, dar este aproape inutil. (la fiecare index, crește cu 30kg, până la un maxim de indice 123 – 1550kg/roată).

Următoarea literă după indicele de sarcină, și avem două opțiuni (singura diferență) sunt H și T, reprezintă indicele de viteză. T – maxim 190km/h și H – maxim 210km/h. La fel, în cartea mașinii, viteza maximă declarată este de 125km/h (chiar dacă în realitate, cu Spring se pot atinge și viteze de puțin peste 130km/h), ceea ce acoperă chiar și cu un M – maxim 130km/h, dar pentru siguranță, orice peste T este suficient (se poate ajunge și la Y – max 300km/h, total inutil).

Există și alte caracteristici tehnice la anvelope, dar mai puțin relevante la Spring, cum ar fi Runflat (permite în caz de pană să circuli cu ea la max 80km/h), Reinforced (cauciuc mai gros), XL (perete lateral ramforsat pentru greutate suplimentară), etc.

Ce este foarte important la alegerea anvelopei sunt alte trei caracteristici: eficiență consum, grad de aderență și nivel de zgomot. Ele sunt reglementate de o directivă a Uniunii Europene, deci le găsiți clasificate așa pe piața din Europa. Dacă consumul și zgomotul sunt caracteristici de eficiență și comfort, aderență este un element de siguranță.

Indicele de consum, măsurat pe grade de la A (cel mai eficient) la G, calculat la mașinile pe combustibil fosil poate ajunge la o economie de pâna la 0,63l/100km ca diferență între A și G. Se aplică și mașinilor electrice pentru că, cauciucurile construite mai eficient înseamnă o putere necesară de tracțiune mai mică, deci pot ajuta și la economisirea bateriei, deci a autonomiei. Totuși nu este atât de semnificativ, așa că se pot face compromisuri între preț și celelalte caracteristici.

Indicele de aderență este cel mai important din punctul meu de vedere pentru că vorbim de siguranța în trafic. După cum se vede în grafic, diferența de la A (cel mai bun) până la F, este de 18m distanța de frânare. Testul constă în a face o frânare de urgență la 80 km/h și de a măsura distanța de frânare. Mi se pare enorm și face diferența. Așadar, va conta mult în stabilirea compromisului dintre celelalte caracteristici și preț.

Ultimul indice este nivelul de zgomot, măsurat în decibeli (zgomotul unui vehicul care circulă cu 80 km/h, măsurat cu un microfon amplasat la 7,5 metri de pistă.). Este mai mult de comfort, dar destul de important pentru o mașină electrică care practic nu are zgomot și mai ales pentru o mașină ieftină ca Spring la care nu cred că s-a investit foarte mult la insonorizare. Cum însă mai degrabă poate fi un avantaj că ești auzit de pietoni mai bine când rulezi pe stradă, iar oricum în interior dacă asculți și muzică, nu este atât de deranjant zgomotul cauciucurilor pe stradă.

Cauciucurile originale la Spring, cele Linglong Green-Max HP au eficiență C, aderență C, zgomot 71dB, rezonabil pentru niște cauciucuri chinezești, de vară.

Nu discut aici de calitatea lor din punct de vedere al uzurii, pentru că acest lucru este subiectiv, se bazează pe experiență, mod de condus, străzile pe care mergem, etc. Însă, menționez că uzura (un cauciuc nou are de regulă 7mm, minim este 1.6mm și recomandarea este ca la 2mm să se schimbe) afectează indicele de frânare cu peste 30m distanță de frânare în plus.

Un alt marcaj important pe cauciucuri este DOT-ul (este standardizat de americani, prescurtare de la Department of Transportation), care include o serie de informații despre cine a fabricat anvelopele, locul de proveniență al acestora și cel mai important săptămâna și anul în care a fost fabricată anvelopa. Sunt folosite 4 cifre pentru a indica data fabricației. Primele 2 cifre indică săptămâna, iar ultimele 2 cifre semnalează anul de fabricație. Ex. DOT 2221 înseamnă săptămâna 22 al anului 2021. Evident un cauciuc vechi își pierde proprietățile, ele având o durată de viață recomandată între 6 și 10 ani. Practic, chiar dacă un cauciuc este nefolosit, dacă e mai vechi de 10 ani nu se recomandă a fi folosit pe mașină.

Un alt aspect important la cauciucuri este presiunea. O presiune incorectă afectează și uzura și consumul și distanța de frânare. Mai exact, o presiune mică crește uzura, consumul și aderența, o presiune mare crește uzura și aderența și scade consumul (scad frecările interne și frecarea cu calea de rulare).

Pentru Spring, presiunea este de 2,2bar (32psi sau 220kPa) pe fiecare roată și față și spate.

Dacia Spring este dotată cu sistem de monitorizare presiune roți (Sistemele de Monitorizare a Presiunii din Pneuri TPMS – Tire Pressure Monitoring System), datorită faptului că este obligată de Uniunea Europeană, printr-o directivă care obligă toate mașinile noi (după 2014) să aibă un sistem de monitorizare presiune roți. Dar, Dacia nu a montat un sistem clasic, adică un senzor pe roată care măsoară în permanență presiunea, numit și sistem direct, ci a ales o versiune ieftină, numit sistem indirect, care măsoara presiunea indirect, prin intermediul senzorului ABS al automobilului.

Cum? În cazul scăderii presiunii din anvelope apar diferențe în viteza lor de rotație. În plus, sunt măsurate și oscilațiile dependente de presiune ale roților prin intermediul procesării avansate a semnalelor provenite de la senzori. O schimbare a acestor parametri va fi considerată o indicație suplimentară a pierderii de presiune. Acest sistem are dezavantajele lui, nu te avertizează decât în mers, face calcul doar prin comparație între roți, în schimb nu este costisitor, poti schimba jantele fără să ai grija senzorilor.

Ultimul aspect pe care vreau să îl menționez este cel legat de tipul cauciucului (utilizarea lui în funcție de sezon) vară sau iarnă și all-season. Țin și de siguranță dar și de legislație și a generat o serie de controverse, mai ales că informațiile în spațiul public nu sunt întotdeauna suficient de clare.

Anvelopele de vară au avantajul că au performanțe excelente la aderență, manevrabilitate dar, doar până la temperaturi de minim 7 grade Celsius. Sunt realizate dintr-un material care se comportă eficient doar la temperaturi ridicate. De aceea va fi mai ușor de găsit și la prețuri bune asemenea cauciucuri cu clasa A și la aderență și la consum.

Anvelopele de iarnă sunt anvelope special construite pentru a rula la temperaturi joase și pe zăpadă și gheață, fiind realizate dintr-un cauciuc special, un compus foarte moale și o banda de rulare cu mai multe incizii. Ele sunt testate riguros, în condiții extreme conform Regulamentului CEE-ONU. Marcajul pentru asemenea cauciucuri este 3PMSF (înseamnă 3 Peak Mountain Snow Flake) este ușor de recunoscut: un fulg de zăpadă, înconjurat de 3 vârfuri de munte.

Testul se face pe o pista relativ plana, acoperita cu zapada compactata, cu o inclinare de maxim de 2 grade, de lungime si latime corespunzatoare. Stratul de zapada trebuie sa fie compus din: un strat inferior puternic, acoperit cu o grosime minima de 3 centimetri și un strat superior de aproximativ 2 centimetri grosime. In timpul testului, temperatura aerului la 1 metru deasupra solului ar trebui sa fie intre -2 ° C si -15 ° C, iar temperatura zapezii, masurata la o adancime de aproximativ 1 centimetru, ar trebui sa fie intre 4 ° C si – 15 ° C. Se recomanda evitarea vanturilor puternice, a expunerii la soare si a modificarilor de umiditate in timpul testului. Numai anvelopa care a obtinut certificatul poate fi marcata cu simbolul 3PMSF.

În schimb, dacă temperaturile sunt sub 7 grade, se recomandă utilizarea cauciucurilor numite generic All Season, dar mai exact cele care au marcajul M+S (Mud+Snow – noroi și zăpadă). Aceste cauciucuri cu acest simbol, înseamnă că ele au fost testate în condiții de iarnă, sunt reglementate de Directiva Europeană 92/23/CE din 1992 și pot fi folosite și în timpul iernii. Sunt mai puțin eficiente decât anvelopele de iarnă, de aceea puține modele au clasa A la aderență sau consum, iar acelea sunt foarte scumpe, de aceea va fi nevoie de un compromis între aceste caracteristici și preț.

Simbolul M+S apare obligatoriu la cauciucurile de iarnă cu marcaj 3PMSF, dar cum spuneam, să nu vă lăsați păcăliți de titulatura All Seasion dacă nu are marcajul M+S.

În România, legislația (Ordonanței 5/2011 și Legea 161/2011) se referă la „anvelope de iarnă – anvelope omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor si ale remorcilor acestora, precum si montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite CEE-ONU nr. 54, dupa caz.” Aceste directive definesc cauciucul de iarnă ca fiind cel care are simbolul M+S, adică cele explicate mai sus.

Legea nu specifică o anumită perioadă când impune utilizarea cauciucurilor de iarnă ci doar specifică că sunt obligatorii atunci când drumurile sunt acoperite de zăpada, polei sau gheața. De aceea, de regulă între 1 noiembrie și 1 aprilie este perioada recomandată de a utiliza aceste cauciucuri de iarnă.

Așadar, este o alegere personală dacă circulați cu mașina în zone predominant cu zăpadă, cu ierni grele, de munte atunci sunt necesare cele cu fulg, dacă predominant folosiți mașina în orașe și în zone cu ierni ușoare sunt suficiente cele M+S.

În cazul Springului, personal, voi folosi predominant în oraș și nu în zonă de munte sau condiții extreme, pe drumuri publice care de regulă se curăță la câteva zile după ninsoare sau se tratează după îngheț, ca atare este mult mai practic un set AllSeason cu M+S, pentru că nu trebuie să le schimbi de două ori pe an cu costurile aferente (montaj, demontaj, echilibrare, etc), să ai grija depozitării lor, nu au timp să îmbătrânească (se uzează înainte de durata recomandată). De aceea, voi căuta anvelope la un raport cât mai bun între preț și aderență A, minim B, consum A, minim C și mai puțin important la zgomot.

Însă pentru că mașina vine cu anvelope noi de vară, rezonabile (aderență C, consum C, DOT 2021) nu are sens să nu fie utilizate, așa că, voi cumpăra un set de iarnă cu fulg la un preț rezonabil, fără prea mari pretenții (aderență C, consum D, DOT 2021) pe care le voi alterna în primii ani (estimez în jur de 4) până la uzură completă (2mm). Astfel, deși modeste ca performanțe (la o mașină cu care mergi predominant în oraș la viteze de până la 80km/h) este mai mult decât suficient pentru a călători în condiții de siguranță, comfort și legal. După ce acestea vor fi uzate, voi cumpăra un singur set All Season M+S cu care voi circula până la uzură și înlocuire.

Așadar, luând în considerare toate aspectele și argumentele de mai sus, și după ce am studiat oferta pieței, am ales un producător japonez Sumitomo WT200 165/70R14 81T cu aderență C, consum E și zgomot 69dB, simbol fulg, adică de iarnă la un preț de 164lei/buc, transport inclus (un total de 660lei), practic cele mai ieftine de pe piață cu minim C la aderență și fiind livrate cu DOT 2021, adică fabricate în iunie acest an.

https://www.emag.ro/anvelopa-iarna-sumitomo-wt200-165-70r14-81t-332498/pd/D2YKKVBBM/

Prin comparație, cele cu care vine mașina din China.

Evident, dacă aveți alte priorități, puteți alege orice alt model, voi menționa doar pe cel mai bun pe care l-am găsit și la cel mai bun preț în acest moment, fiind BRIDGESTONE BLIZZAK LM005 165/70R14 85T cu aderență A și consum C la 278lei/buc + transport, adică un total de 1190lei (https://www.anvelino.ro/iarna/5063960-anvelopa-iarna-bridgestone-blizzak-lm005-165-70r14-85t.html).

Iar ca opțiune pentru AllSeason, o variantă tot din categoria low cost dar cea mai eficintă, ar fi Dunlop sport all season 165/70r14 81t cu marcaj M+S, la doar 199lei/buc (https://www.anvelino.ro/iarna/5063960-anvelopa-iarna-bridgestone-blizzak-lm005-165-70r14-85t.html).

Am epuizat cred mare parte din subiectul anvelope, iar pentru mai multe detalii, bineînțeles există suficiente alte surse dacă mai sunt neclarități sau îndoieli. Am să menționez sumar si despre jante, măcar despre specificațiile acestora, pentru că au existat câteva discuții și despre acest subiect, mai ales în legătură cu Dacia Spring. De ce? Pentru că Spring vine echipată cu roți subțiri care unora le par inestetice (subțiri) și și-au pus problema înlocuirii lor cu alte dimensiuni.

Nu este posbil, cel puțin legal. În cartea mașinii este omologat o singură dimensiune, mai exact 4.50J x 14 PCD 4×100 ET37 CB 60.1 mm . Este vorba de jante de oțel (sau tablă cum se mai spune popular) și nu de aliaj, cu capace decorative din plastic. Pe scurt, 4.50 reprezintă lățimea interioara a jantei în inch, J este profilul jantei, 14 este diametrul jantei în inch, 4 este numărul de prezoane (prinderea), 100 este PCD (pitch circle diameter) adică diametrul in milimetri al unui cerc imaginar care are centrul in mijlocul gaurii centrale si trece prin centrul gaurii fiecarui prezon, ET37 este offset-ul (distanta in milimetri de la linia centrala a jantei pana la suprafata de montare a jantei, acolo unde face contact cu fuzeta) iar CB 60.1 (Center Bore) sau gaura centrală, adică marimea orificiului din centrul rotii, unde se fixeaza butucul, diametrul gaurii.

Din câte știu, nu există jante de aliaj cu exact aceste dimensiuni, așa că va fi nevoie de anumite compromisuri sau adaptări, în defavoarea siguranței. La fel și pentru alte dimensiuni la cauciucuri, există niște echivalențe, pe care le puteți calcula aici: https://tiresize.com/calculator/?fbclid=IwAR0Higrn8vLpSJXAeN5Y7P3ByI6QjyvEDHeTR_ns03yJwHLcm5z1WptD1s8 dar la fel, pe răspunderea și riscul celui care își asumă acest lucru. În teorie, pentru legalitate (a trece în cartea mașinii și echipa mașina cu alte cauciucuri sau jante), vă puteți adresa la RAR pentru omologare individuală, dar cred că este un proces anevoios și costisitor.


Comments

11 răspunsuri la „Cauciucuri”

  1. Felicitari penttu articol! L-am gasit complet si foarte util. Multumesc!
    Am o intrebare: de ce ai ales Sumitomo?

    Apreciat de 1 persoană

    1. Salutare, mulțumesc.

      Am ales Sumimoto în principal datorită prețului, adică raportului preț și ceea ce oferă. Sunt dintre cele mai ieftine, au C la aderență (ca majoritatea de iarnă) și este o marcă japoneză (sper în respectarea unor standarde de calitate la japonezi). Bineînțeles, este o simplă părere, poți alege orice alt brand similar din aceeași categorie de preț: Debica, Tigar, etc. adică producători din Polonia, China, Coreea, China, etc.

      Am zis apoi, că nu am pretenția să mă țină mai mult de 4-5 ani, când se vor uza și cele de vară, voi trece la M+S. Ca atare, ce rost avea să investesc cu 80% mai mult pentru Blizzak, de ex? Un cauciuc nou este un cauciuc nou. Pentru mine este suficient.

      Sper să fie util, poți adăuga un comentariu și cu ce model ai ales tu și de ce!
      Toate cele bune!

      Apreciază

  2. Articol EXCELENT cu alegere finală dezamăgitoare..
    „Indicele de aderență este cel mai important din punctul meu de vedere pentru că vorbim de siguranța în trafic.”
    Diferența la frânare pe umed de la 80 km/h la 0 între clasele A și C este de minim 6 m. După primul m poate fi un stâlp, mai contează 530 lei?

    Apreciat de 1 persoană

    1. De acord, și îmi asum. Din păcate, pe străzile noastre sunt atât de multe pericole, încât lucruri rele se pot întâmpla și în cele mai bune condiții. Conduc zi de zi de 20 ani și pot spune că am un stil preventiv, sunt și motociclist și atunci când ești și mai expus, ești și mai atent.
      Nu zic că dacă niciodată nu am avut nici un incident nu mi se poate întîmpla oricând. Doar că am ales ce mi se potrivește. De exemplu, nu intenționez să ies cu ea din oraș, deci va fi condusă la viteze mai mici. Am o a doua mașină la care într-adevăr, sunt M+S cu A la aderență și am plătit pe unul cât pe toate cele 4 de la Spring.

      Apreciez comentariul și nu vreau să luați alegerea mea ca un sfat sau îndemn. Dimpotrivă, îmi doresc pentru oricine să aleagă ce e mai sigur și ce e mai bun!

      Apreciază

  3. ai incercat marca Nokian?Au all season si iarna aderenta B si consum C

    Apreciază

    1. Personal nu, dar sunt de părere că sunt printre cele mai bune cauciucuri de iarnă (brandul).

      Apreciază

      1. Trebuie să recunosc, sunt la un preț foarte bun și au caracteristici foarte bune. E vorba de Nokian WR SNOWPROOF 165/70 R14 81T și din aceeași clasă, Dunlop WINTER RESPONSE 2. Le recomand cu încredere.

        Apreciază

  4. Foarte bun articolul. O recomandare/link și preț pentru jante? Pentru situațiile în care cineva dorește să aibă roțile complete…

    Apreciază

    1. Am început să caut oferte, dar se găsesc destul de rar. Am să revin, atunci când am mai multe informații.

      Apreciază

  5. […] Cauciucuri […]

    Apreciază

Lasă un comentariu

Proiectează un site ca acesta, cu WordPress.com
Începe