Dacia Spring are o baterie de 27,4 kWh conform specificațiilor de pe pagina oficială a producătorului[1] deși unii utilizatori spun că este mai mare de atât de până la 30KWh, iar acei 27KWH sunt cei utilizabili.
Mașina se poate încărca atât în sistem AC (curent alternativ), adică cel classic, priza de acasă, cât și DC(current continuu), specific stațiilor publice cu încărcare rapidă. Sistemul de încarcare DC este opțional, se montează pe mașină un kit adițional și o mufă corespunzătoare (denumită CCS Combo 2).
Sistemul AC (current alternativ, monofazic)
Din fabrică, mașina vine cu un încărcător de 10A (2,3kw) cu un timp de încărcare de 14h (de la 0 la 100%). Locuințele au de regulă, o capacitate/limitare la 16A sau 32A, ceea ce înseamnă că suportă acest încărcător fără probleme la o instalație corectă. În acest caz, nu aveți nevoie de nici un fel de modificare și nici un adaptor, cablu sau încărcător.
Există opțiunea unui încărcător mai rapid, adică de până la maximul suportat, de 32A, portabil chiar, cum e cel de la Ampevo[2]. Poate fi configurat la curenți de încărcare de 10/12/16/20/24/32A. În cazul maxim, presupunând că nu aveți alți consumatori mari în casă și instalația e conformă, atunci se poate încărca maxim la 32A, adică o putere de 7,4kW, într-un timp de cca 5h.
Curent | 10A | 12A | 16A | 20A | 24A | 32A |
Putere | 2,3kW | 3,7kW | 7,4kW | |||
Timp | 14h | 9h | 5h |
În acest caz, trebuie să vă asigurați că aveți acest tip de încărcător, mufele aferente sau adaptoare specifice (shucko, fișă industrială 3pini 16A și sau 32A), un circuit separat cu priză și siguranță de 32A. (din tabloul principal se trage un cablu de 3x6mm spre priza de încărcare).
Sistemul AC (current alternativ, trifazic)
Există și locuri unde există current trifazic, cum ar fi la serviciu (hale, fabrici, birouri, etc) sau la restaurante, pensiuni, etc. atunci când călătoriți. Dacă aveți posibilitatea, este recomandat chiar și acasă să aveți astfel de branșament, dar presupune un cost de instalare suplimentar. (instalația trifazată este recomandată când aveți consum peste 9kW și are avantajul unui curent mai calitativ).
Trifazat înseamnă că se livrează energie pe trei faze, adică de trei ori mai mult cantitatea maximă de energie. Dacă pe o fază (monofazat) maximul este cam 43A (9,9kW), pe trifazat putem avea de trei ori mai mult, adica 30kW. Branșamentele obișnuite sunt fie de 11kW (adica trei faze de 16A – 3×3,7kW) sau de 22kW (trei faze de 32A – 3×7,4kW).
În acest caz, se va monta un circuit separat de încărcare cu priza corespunzătoare de 32A, însă, puterea absorbită de mașină va fi tot ceea similar cu circuitul monofazat, pentru că, va încărca tot dintr-o singură fază din cele trei (fie de 16A fie de 32A). Această limitare e din mașină, de la transformatorul intern.
Așadar, timpul de încărcare nu va fi mai mic față de monofazat (tot de 9h sau 5h) doar că există avantajul că suportă în același timp și alți consumatori fără a exista riscul decuplării. Evident puteți folosi aceeași stație de încărcare, eventual cu adaptorul potrivit prizei (voi scrie despre conectori si adaptoare) și puteți modifica oricând tipul de branșament.
Important! Dacă nu aveți cunoștințe avansate de electricitate (caz în care vă puteți descurca singuri cu montajul unui circuit și încărcător), vă recomand să căutați un electrician de meserie pentru a verifica și pregăti instalațiile (prizele, circuitele), pentru că riscați să vă faceți mai mult rău decât să economisiți ceva.
Sistemul DC (current continuu)
Este folosit la încărcarea rapidă a mașinii. Este evident, că la prizele de acasă avem curent alternativ motiv pentru care acesta trebuie convertit în curent continuu pentru a încărca bateriile.
Încărcătoarele rapide fac același lucru dar sunt mult mai mari, mai complexe și mai scumpe. De regulă, aceste încărcătoare au o putere de la 50kW dar pot fi și de 150kW sau chiar și până la 350kW. În cazul Spring-ului, încarcare se face la maxim 50kW, indifferent de capacitatea stației în cca 1 ora și 12 minute de la 0 la 100%, sau de la 15 la 80% în 40minute.
Timpi de încărcare | Încărcător rapid (DC) continuu | Încărcător rapid AC alternativ 16A | Încărcător rapid AC alternativ 32A | Încărcător standard AC alternativ 10A |
50kW | 3,7kW | 7,4kW | 2,3kW | |
De la 0% la 100% (autonomie 230km) | 1h 12min | 8h 19min | 4h 50min | 13h 27min |
De la 15% (autonomie 35km) la 90% (autonomie 173km) | 51min | 6h 14min | 3h 20min | 10h 09min |
De la 0% la 80% (autonomie 150km) | 50min | 6h 39min | 3h 42min | 11h 25min |
Stațiile publice de încărcare rapidă pot fi identificate pe site-ul www.plugshare.com, în România existând diferiți furnizori de aceste servicii. De regulă fiecare furnizor are propria aplicație de înregistrare și plată, de exemplu: e-charge (Renovatio), EVConnect (Etecnic Spania), E.ON Drive, Plugpoint, Carge, Juicepass (Enel X).
[1] https://www.dacia.ro/gama-dacia/spring.html
[2] https://ev-mag.ro/incarcatoare-ev-portabile/268-308-amp107mc-bc-incarcator-portabil-masini-electrice.html
https://www.masini-electrice.ro/index.php/lista-masini-electrice/77-dacia-spring
Lasă un comentariu