Autonomie și consum

Este prima întrebare a oricărei persoane interesate de Dacia Spring.. „cât ține”? (varianta modernă a popularului „cât bagă?”). Pe site-ul Dacia există un calculator care în funcție de câțiva factori îți estimează autonomia și încărcarea.

Să pornim de la cifrele oficiale din fișa de produs.
Autonomie:
– Medie autonomie conform WLTP City: 305km
– Medie autonomie conform WLTP Combinat: 230km
Consum:
– Consum in ciclu urban: 100 Wh/km
– Consum in ciclu mixt: 139 Wh/km

Ce este WLTP? Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure, este o metodă de testare armonizată la nivel mondial pentru măsurarea consumului de combustibil şi a emisiilor de CO₂ al unui autovehicul, în condiţii uzuale de trafic, cât mai aproape de realitate.

Așadar, cifra oficială de consum mediu este de 139Wh (vat-oră) / km, adică 13,9Kwh/100km. Pentru comparații simple, în lei, asta înseamnă orientativ 13,9 x 0,7lei/kW acasă = 9,73lei/100km, adică echivalentul a 1,59l de benzină la 100km (6,13lei/l, azi la Petrom Galați).

Bateria Dacia Spring de care am discutat aici, este de 27,4kWh în fișa tehnică, ceea ce înseamnă că, la un asemenea consum mixt, autonomia va fi de 197km, mai mică decât cea medie calculată WLTP de 230km.

Calculatorul online de pe site-ul Dacia face simulari de autonomie în funcție de câțiva factori: viteza medie de deplasare, utilizarea modului ECO, temperatura exterioară și utilizarea climatizării:
maxim: 251km (la 20 de grade, cu ECO on, fără climă și viteză de 30km/h)
minim: 53km (la -15 grade, cu ECO off, încălzire și viteză de 125km/h)

Sunt extreme pentru a evidenția intervalul minim și maxim, posibile dar mai puțin probabile. Posibil e și mai mult de atât… adică autonomie și până la 300km și sub 50km.

Realitatea? În această perioadă de toamnă, consumul mediu este de aproximativ 15kWh, mers normal, în oraș fără nici un abuz (ECO on, caldura doar atât cât e nevoie, viteze maxime de 60-80km/h), cu o autonomie de cca 180km.

În mijlocul iernii când temperaturile vor scade sub -5 grade, bateria va fi mai puțin eficientă și căldura va fi folosită mai mult și mai puternică, consumul va fi mult mai mare (căldura consumă între 2-3kW – treapta 2, jumătate poziția la încălzire și crește până la 4-5kW la treapta maximă și poziția maximă). Eu estimez, după părerea mea, un consum mediu de 25-30kWh, ceea ce ar duce la o autonomie de 90-110km.

De altfel, recomand să mutați trip-ul pe consumul instant ca să vedeți permanent cât consumați în accelerații, mers, încălzire dar și la recuperare, pentru a vă obișnui cu un stil de mers cât mai eficient.

Cum se calculează autonomia în timp real, afișată în bord și în aplicația MyDacia? Este un raport între capacitatea bateriei și consumul mediu (tripA), de aceea e foarte important ce consum mediu ați avut până atunci în calcularea autonomiei. Recomandarea mea este ca atunci când ați încărcat complet la 100% să resetați tripA. Veți avea o autonomie din nou de peste 200km care se va ajusta permanent după ce începeți să consumați.


Comments

2 răspunsuri la „Autonomie și consum”

  1. […] Autonomie și consum […]

    Apreciază

  2. […] Autonomia este corelată și cu modul de încărcare, așa că am încercat să explic despre acest lucru. E iarnă iar autonomia este mai redusă datorită temperaturilor scăzute, și deși merg în mod ECO și moderat cu încălzirea nici nu excelez la autonomie (peste 200km ca unii) dar nici nu sufăr (sub 150km ca alții). Ne e teamă de autonomie (range anxiety) și tindem să ne sacrificăm confortul. Nu o faceți! Recomand insistent totuși să resetați trip A după fiecare încărcare completă pentru o afișare corectă a autonomiei. […]

    Apreciază

Lasă un comentariu

Site web construit cu WordPress.com.

Proiectează un site ca acesta, cu WordPress.com
Începe