Stații de încărcare în Galați

O dată cu creșterea numărului de mașini electrice vândute în România, bineînțeles prima problemă a fost infrastructura stațiilor de îmcărcare. Nu neaparat o problemă pentru cei care locuiesc la casă dar pentru majoritatea celor care locuiesc în orașe, la bloc și depind de aceste stații.

De fapt, este principala reticență pentru ca oamenii să adopte aceste autovehicule. Asta pe lângă cele obișnuite, cum ar fi autonomia și prețul. Dar cum în ultimii doi ani au apărut și mașini ieftine (vezi Dacia Spring) și pentru toate bugetele iar autonomia devine din ce în ce mai mare, stațiile rămân problema principală.

În Galați, acum doi ani de zile, când mi-am luat eu electrică, nu exista decât o (una) singură stație de încărcare. Bine, nici mașini electrice nu erau decât vreo 10-20 la un parc auto de 170 de mii de autoturisme (județ). Impactul major a venit de la stat, mai exact de la Fondul de Mediu care a deschis programul de finanțare pentru administrații locale pentru instalarea de asemenea stații.

Primăria Galați a fost una din aceste administrații care s-a grăbit să aplice și a obținut finanțare de un pic peste un milion de euro pentru 15 stații de încărcare rapide. Contractul a fost semnat destul de rapid în februarie 2021 cu Telekom, având termen de execuție (instalare și dare în folosință) de 7 luni.

Pot să laud inițiativa primăriei, ca a simțit oportunitatea de bani și investiții de la bugetul de stat pentru oraș, dar nu pot să condamn neprofesionalismul si incapacitatea de a face lucrurile așa cum trebuie. Deși trebuiau să fie funcționale din septembrie 2021, abia în martie 2023!!! aceste stații au fost finalizate și au putut fi utilizate. Iar locurile de amplasare a unor stații este total neinspirată.

În acest timp, în oraș au mai fost câteva investiții cu fonduri europene (reabilitare de străzi principale) și care tot demn de lăudat, primăria a inclus în proiect și instalarea de câteva stații rezidențiale AC de 22kW – 10 locații (tot livrate târziu – un an și cu cântec – dacă vă amintiți prin presă știrile despre codurile pierdute de Dorel pentru activarea stațiilor). De asemenea, s-a construit și o parcare etajată rezidențială care a fost prevăzută din construcție cu 22 locuri de încărcare (oferite inițial într-un sistem ciudat, încărcare gratuită dar plăteai parcarea pe oră).

Pe lângă stațiile publice instalate de primărie, s-au adăugat și câteva ale companiilor private, de la dealeri auto (ex. APAN), rețele (Renovatio), supermarketuri (Lidl și foarte recent Kaufland) și chiar companii diverse.

Astfel, în acest moment, în Galați există 41 de locații de încărcare care oferă 102 puncte de încărcare: 25 de stații rapide DC (50-75kWh) și 77 stații AC (22kWh). Le găsiți pe harta Open Charge Map (o soluție opensource pentru catalogarea internațională a stațiilor de încărcare EV – o să explic aici despre această soluție).

Harta Statii

Ne așteptăm ca această listă să mai crească. Primăria a mai aplicat la un program (dar nu știu dacă au obținut finanțarea încă) și exista inițiative private în acest sens.

Dacă la stațiile din rețelele obișnuite (Renovatio, E-charge, EV-Connect) prețurile sunt cele la fel ca în toată țara, de la cca 1,99lei la AC si 2,49lei la DC, la cele instalate de Primărie, trebuie din nou să recunosc, că au venit cu o politică foarte bună. Nu le-au oferit gratuit (ceea ce ar fi fost problematic pentru toată lumea), dar prețul a fost stabilit ca fiind prețul de achiziție de pe piața publică (cel cu care care se plătește și iluminatul public de ex.) plus 0,5% pentru cheltuieli de administrare. Astfel, pentru acest an, pretul este de 1,0246lei/kWh, ceea ce este foarte competitiv și printre cele mai bune din țară. Să sperăm că se va păstra această tendință și nu vom avea parte de surprize neplăcute în viitor.

Nu există alte facilități pentru mașinile electrice (de exemplu parcarea gratuită) deși ar fi fost binevenită pentru a stimula locuitorii să facă această trecere de la mașinile poluante la cele „verzi”.

În acest moment în Galați, sunt înmatriculate 301 autoturisme full electric și aproape 2000 hibrid (dar parțial plug-in). Statistica actualizată o găsiți în a doua parte a articolului de aici.


Comments

Lasă un comentariu

Proiectează un site ca acesta, cu WordPress.com
Începe